Fiecare copil este diferit, de aceea și modul lui de a învața diferă, fie ca e vorba de ritmul sau de stilul de  învățare preferat, de vârsta sau personalitatea lui. Cea mai eficienta s-a dovedit a fi învățare în clasa, orientata de către profesor și în interacțiune permanenta cu ceilalți participanți la curs. Cu toate acestea, procesul de învățare la copii poate fi  influențat într-o mare parte și de către părinți. Implicarea lor poate avea un impact semnificativ asupra realizărilor școlare ale copiilor. De accea, invățarea limbii engleze acasă, în familie, poate fi de asemenea eficienta.

Aceasta perioada dificila, în care copii sunt nevoiți sa stea acasă, se dovedește a fi o adevărată provocare pentru părinti. Cu toate ca cei mici au posibilitatea de a urma cursuri online de limba engleza, rolul părinților a devenit, peste noapte, esențial. Ei își pot încuraja copiii să lucreze acasă pentru a le introduce noțiuni noi sau pentru a le fixa cunoștințele deja dobândite la școală.

Chiar dacă nu aveți cunoștințe suficiente de limba engleză, va puteți ajuta cu succes copilul să exerseze acasă această limbă. Nu e cazul sa va faceți griji în privința nivelului de cunoștințe. Este suficient sa repetați noțiunile de baza, sa vorbiți rar, sa accentuați cuvintele noi și sa-i acordați copilului timp să asimileze informațiile. Va puteți ajuta de dicționarele online pentru pronunție (selectând iconița volum/audio), dacă aveți posibilitatea sa le accesați. Ajutați-i să înțeleagă prin expresii faciale și gesturi.  Este important să-i acordați copilului timp și atenție, să selectați activitățile în funcție de nevoile, interesele, și capacitatea de concentrare. Si nu în ultimul rând, sa aveți o stare de buna dispoziție pentru a vă distra împreună.

Ce activități putem iniția acasă?

 

Jocul și învățarea

Jocul ocupa cea mai mare parte din activitățile zilnice ale copilului de vârsta mica. Prin joaca, acesta descoperă lumea din jur, imita adulții formându-și principalele abilități și deprinderi de viata. Jocul este esențial în procesul de învățare al unei limbi străine. Prin intermediul lui, copilul este solicitat și antrenat într-o varietate de moduri, înlesnind astfel dezvoltarea capacității acestuia atât pe plan psihic și motric cât și social și emoțional.

Deși învățarea unei limbi străine este un lucru cât se poate de serios, asimilarea noilor cunoștințe prin joc face ca cei mici sa nu resimta demersul ca fiind stresant. Dimpotrivă, ei vor fi fericiți, iar imaginația lor va fi activata la fel ca și în cazul jocurilor obișnuite. Astfel, din curiozitatea și entuziasmul de a participa la activitățile propuse vor comunica din ce în ce mai mult. In concluzie, fără sa-și dea seama, vor învăța în timp ce se bucura de timpul petrecut cu părinții.

Ținând cont de aceste precizări, va propunem câteva jocuri și activități pentru ca învățarea limbii engleze sa devina o adevarat pasiune pentru copilașii voștri.

Magia cântecelor

Cântecele sunt una dintre cele mai accesibile modalități de a învăța structuri întregi și de a deprinde ritmul limbii. Puteți asculta și cânta împreună cântecele preferate, și puteți chiar organiza adevărate spectacole cu cei mici. Nu va sfiiți sa includeți păpuși și alte obiecte de recuzită pentru a face activitatea mai interesanta. La ora actuala sunt accesibile o gama larga de cântecele pe canalele youtube destinate celor mici. Cu ajutorul cântecelor copii pot învăța foarte ușor noțiunile de baza: culorile, numerele, părțile corpului, zilele săptămânii, anotimpurile, etc.

Selectați cântece care sa conțină versuri scurte, care se repeta și o linie melodica simpla. Recomandam sa învățați versuri care pot fi însoțite și de mișcare. Astfel ele pot fi reținute cu mai multa plăcere și ușurința. Nu uitați sa îmbinați dansul în acest moment, întrucât va transforma ascultarea cântecelelor într-o experiența cu adevarat distractiva.

Universul cărților

Alegeți cărțile în funcție de utilitatea practica dar și de preferințele celor mici. Aveți grija ca textul în limba engleza sa fie scurt, interactiv, cu litere clare și ilustrații interesante. Ideale sunt edițiile bilingve, însoțite de CD, dar puteți opta și pentru poveștile clasice sau pentru orice alte cărți care le plac. Daca cel mic s-a familiarizat deja cu sunetele limbii engleze, puteți sa-i citiți numai în limba engleza. Opriți-va din când în când și repetați împreuna cuvintele cheie, traducând în romana cele mai importante detalii din poveste.

In funcție de timpul de care dispuneți, și în cazul în care copii pot citi sau scrie deja, va puteți crea împreuna propriile cărți de povești sau benzi desenate : desenați sau decupați și lipiți imagini, scrieți fraze scurte, apoi capsați foile împreună. Discutați despre posibile subiecte, personaje, locație, acțiune etc. Citiți cartea împreună sau îndemnați-i sa citească și cu un frate/o sora dacă este posibil.

 

Jocuri interactive

 

1.  Simon says (Simon spune)

Acest joc este potrivit pentru a recapitula acțiuni sau părțile corpului. Dați-i copilului instrucțiuni simple în limba engleză, pe care să la urmeze, ca de exemplu: „Simon says touch your ears” (Simon spune atinge-ți urechile). Copilul vă poate da, la rândul lui, instrucțiuni pe care să le urmați. Începeți cu”Put your hands on your head!” (Pune-ți mâinile pe cap), urmând sa puneți amândoi mâinile pe cap. Dupa aceea, dați următoarele instrucțiuni: „Point to your eyes/ your nose”(Arata ochii tai/nasul tău), și asa mai departe. Important este ca cel mic sa fie atent la ceea ce se spune, sa imite gesturile și sa repete și el denumirile în limba engleza.

2. „Hello, hello! What’s your name?” (Buna! Cum te numesti?)

Aceasta activitate îl va incuraja pe cel mic sa interacționeze cu cei din jur.
Veți avea nevoie de jucăriile preferate ale copilului ( papusi, animalute de plus, robotei sau diverse figurine). Jucariile se vor transforma în protagoniștii unui „role play” (joc de rol) de succes. Il rugam sa-si aleaga una dintre jucarii, căreia va trebui sa-i spună numele: „Hello! My name is…” (Buna! Numele meu este…). La randul ei, jucaria va trebui sa se prezinte și ea, tot prin vocea copilului, sau a adultului.

3. „Spell it – Find it” (Pronunță – Găsește)

Pentru acest joc avem nevoie de câteva post-its pe care vom scrie, cât mai clar (preferabil cu litere de tipar), diferite cuvinte. Vom așeza bilețelele în diverse locuri din casa.  Alegeți un cuvânt pe care sa îl pronunțați iar copilul va trebui sa asculte cu atenție și sa alerge la bilețelul care conține cuvântul respectiv, rostindu-l cu voce tare. Puteți extinde aceasta activitate adăugând și carduri cu imagini reprezentative ale acestor cuvinte pe care copilul trebuie de asemenea sa le găsească.

4.”Let’s jump on the coloured dots” (Să sărim pe bulinele colorate!)

Este o activitate pe care o puteți desfășura cu copilașul încă de la vârsta de 2-3 ani, cu condiția sa cunoască câteva culori.
Aveți nevoie de carton sau niște coli de hârtie mai groasa, din care veți decupa niște cercuri mai mari. Fie cumpărați hârtie colorata, fie o colorați acasă împreună cu cel mic. Veți așeza apoi „bulinele” obținute pe o suprafață neteda, nealunecoasa, sub forma unui sir, lăsând putin spațiu intre ele.

Aliniați-va la mica distanta de prima „bulina”. Săriți pe prima bulina, spunând numele culorii ei („red”, „blue” etc.). Apoi îndemnați-va copilul sa va spună el culoarea pe care ar vrea sa săriți. Acum e momentul sa-i denumiți culoarea în limba engleza, rugându-l și pe el sa repete cuvântul. Incurajați-l și pe el sa sara pe o „bulina”, spunându-i culoarea în romana și imediat în engleza.

5. „What is missing” (Ce lipsește)

Acest joc dezvolta memoria și atenția, fiind adecvat copiilor de grădinița. Pregătiți niște flash-carduri, asigurându-va ca și copilul cunoaște denumirile în limba engleza ale obiectelor sau animalelor din imagini. Ar trebui sa aveți o serie (nu mai mare de 5 la număr). Începeți prin a prezenta flash-cardurile apoi înșirați-le pe o măsuța sau pe covorul de joaca și rugați-l sa retina ordinea în care sunt așezate. Dupa aceea spuneți-i sa închidă ochii (instrucțiunile ar trebui sa fie adresate în engleza: „Close your eyes!”.  In timp ce copilul are ochii închiși luați unul dintre flash-carduri și îl ascundeți. Spuneți-i apoi sa deschidă ochii („Open your eyes!”) , întrebându-l ce flash-card lipsește din sir. Puteți sa schimbați rolurile pentru ca și el sa aibă ocazia sa ascundă flash-cardul.

6.„At the shop” (La magazin)

Prin intermediul acestui joc se va familiariza cu un aspect esențial din viata de zi cu zi – mersul la cumpărături, exersându-și totodată cunoștințele de limba engleza. Aici aveți mai multe variante de magazin pe care sa-l creați: de jucării sau alimente, librărie, în funcție de recuzita pe care o aveți la dispoziție.
Pentru a „deschide” magazinul veți avea nevoie de câteva jucării pe care le veți așeza pe un raft sau pe o măsuță. Pregătiți/confecționați și câteva monede sau bani de hârtie cu care sa puteți cumpăra, pentru ca jocul sa para cât mai realist.

Fiti pe rând vânzător și cumpărător, încercând sa introduceți un dialog scurt. Veți avea ocazia sa va salutați, sa exersați formule de politețe : „Can I have a…, please?” (Puteți sa-mi dați… va rog?) sau „Here you are. Thank you” (Poftiti. Multumesc). Întotdeauna este important sa repetați de câte ori simțiți ca este necesar, lăsându-l pe cel mic sa-și spună replicile în ritmul lui.

7. „Read and match” (Citeste si potriveste)

Aceasta activitate se poate desfășura în doua moduri: fie apelând tot la flash-carduri, fie la fise de lucru. Aveți în vedere ca acest tip de activitate se adresează copilașilor ceva mai mari, care știu deja sa citească și sa scrie.
Daca ne referim la prima varianta, alegeți flash-cardurile după ce ați stabilit deja o tema. Pregătiți apoi o alta serie, în care sa fie scrise denumirile imaginilor reprezentate. Înșirați apoi (pe doua coloane) ambele serii, având grija sa nu corespunda imaginea cu denumirea în limba engleza. Copilul va trebui sa le potrivească. Puteți recapitula astfel cuvinte și chiar propoziții întregi.
Fisele de lucru destinate acestei activități sunt cele care conțin cuvinte și imagini, ce vor fi asociate intre ele cu ajutorul unor săgeți.

8. „Yes/No Game”

Acest joc poate fi realizat doar după ce v-ați asigurat ca se cunosc denumirile în limba engleza a alimentelor de baza (de exemplu: „bread”, „milk”, „butter”, ”cereals”, etc.). Aveți nevoie de o minge mica și ar fi ideal sa includeți și un al treilea sau al patrulea partener de joaca, în funcție de compoziția familiei. Copilul va arunca mingea spre unul dintre participanți și îl va întreba: „Do you want some … milk?” (Vrei niște … lapte?) sau alt aliment pe care îl cunoaște.

Pentru ca jocul sa fie mai distractiv, puteți sa stabiliți dinainte cu ceilalți participanți sa-i răspundă copilului cu „No”. Astfel, acesta va fi provocat sa formuleze o alta întrebare, ba ar putea chiar sa fie tentat  sa-l păcălească pe cel întrebat, făcând referire la ceva necomestibil. Ar fi de asemena amuzant ca, din neatenție, răspunsul pe care îl primește sa fie „Yes”.

9. Guess Who/what? (Ghici cine/ce?)

Ghicitorile în limba engleză sunt o altă modalitate distractivă de a exersa limba engleză. Pentru aceasta activitate aveți nevoie de carduri sau cărți cu imagini. De asemenea puteți desena animalele sau obiectele pe fise mici de hârtie, sau chiar pe o tabla mobila. E timpul sa va folosiți imaginația și creativitatea.

Descrieți, folosind fraze scurte, animalele, obiectele sau locurile pe care copilul să încerce să le ghicească, de exemplu: Guess who has two long ears, a short tail and hops? A rabbit! (Ghici cine are doua urechi lungi, o coada scurta și țopăie? Iepurele!). Puteți schimba rolurile, astfel încât copilul să-ți exerseze și abilitățile de vorbire, nu doar pe cele de ascultare. Si aceasta activitate este destinata copiilor ceva mai mari, care au început școala și care stăpânesc deja noțiunile de baza în limba engleza.

Puteți găsi, de asemenea, o varietate de resurse gratuite pentru copiii de 3-12 ani și părinți pe site-urile British Council LearnEnglish Kids  sau pe alte situri disponibile.

Recomandări

Înainte de a începe efectiv sa va implicați copilul în activitățile de mai sus, este recomandat sa aveți în vedere câteva aspecte:

  • asigurați-va ca are cunoștințele necesare pentru a-și însuși fără mari dificultăți noile denumiri. De exemplu, dacă vreți sa învățați animalele, aveți grija sa le cunoască în limba romana;
  • Încercați sa alegeți jocuri bazate pe noțiuni deja familiare ( numere, culori, animale, obiecte din casa,  alimente etc.), cu care s-a mai întâlnit acasă, afara, la grădinița sau la școală;
  • pregătiți „recuzita” necesara pentru desfășurarea optima a activităților. Nu ar trebui sa va lipsească creioanele colorate,  hârtia alba sau colorata, cărți, jucării, un laptop, PC sau tableta;
  • alegeți cu grija momentul din zi potrivit pentru activitățile în limba engleza. Țineți cont ca, pentru a se putea implica pe deplin în activități, copilul trebuie sa fie cât mai odihnit și mai bine dispus.

Jocurile și activitățile propuse aici reprezinta o mica parte din multitudinea de posibilități de familiarizare cu noțiunile de baza ale limbii engleze. Esențial este sa avem răbdare și suficient timp pe care sa-l dedicam copiilor noștri. La fel de important este sa nu uitam sa ne bucuram de fiecare progres pe care aceștia îl fac, oricât de mic, lăudându-i și incurajându-i mereu. Astfel le vom întări curajul și încrederea în sine, elemente ce contribuie într-un mod atât de armonios, decisiv chiar, în procesul de învățare.

Pentru mai multe informații citește și: Beneficii ale învățării unei limbi străine pentru copii